Agge Nilsson

Byns första bilägare med trafiktillstånd var Agge Nilsson. Han lärde sig själv att köra och fick sitt körkort och trafiktillstånd utfärdat i Luleå 1922, för en kostnad av 10 kronor.

År 1944 sålde han bilen och slutade med sin taxirörelse.

Emma Nilsson, maka till Agge Nilsson berättar att när Agge 1922, skulle ta körkort, fick han hjälp av folkskollärare Selfrid Isaksson, men det gick inte så bra, så han började själv träna i “fusladan”.

När han ansåg sig tillräckligt säker, åkte han till Luleå för att få körkort. Där var det domprosten som han fick köra för. Allt gick bra, men när han skulle åka hem sa domprosten: “Kör för Guds skull inte ihjäl Er!”

En skjuts till Piteå lasarett tog på den tiden oftast hela dagen och för det tog Agge fem kronor. När andra världskriget bröt ut slutade han köra för han ville inte sätta gengas på bilen som var en “Ford de Lux”. Agges första bil var en “Cheva Brisco”, som räknades som en riktig “höjdare” bland dåtidens bilar.

Ytterligare bilägare med trafiktilstånd har varit:

Gunnar Grandin, 1928 - 1950

Axel Danielsson, 1930-1953