Bölebyns Sportklubb

Bölebyns Sportklubb bildades den 4 december 1955.

Visserligen hade det funnits en idrottsutövande förening redan på 1920-talet, men denna lades ner i mitten av 1940-talet. Krig och elände i stora världen gjorde att Böles idrottspojkar och ledare togs i landets tjänst som inkallade.

Den "nya" Sportklubben hade den första tiden knappa resurser. Men enl. samstämmiga uppgifter från "dom som var med" så var det klubbens förste kassör Gunnar Hedkvist och hans uppslagsrikedom och förmåga att "greja" pengar, som höll föreningen vid liv.

Ishockey var den idrottsgren som det satsades friskt på och där framgångarna inte lät vänta på sig. "Rinken" den första tiden låg nere vid vackra Pite-älven och ishockeylaget "hävdade sig väl", allt enligt protokollet. Redan 1962 nådde juniorpojkarna DM-finalen där Kiruna AIF var motståndare. Ett alltför tufft matchprogram satte dock käppar i hjulet och de åtråvärda DM-tecknen vanns av Kirunapojkarna.

BSK Juniorlaget, som kämpade sig fram till DM-final 1962.

Fr. vänster nedre raden: Sture Bryggman, Kenneth Jonsson, Ulf Nilsson, Ulf Bergstedt, Leif Hedqvist, Hans Bergstedt, lagledare Gunnar Hedkvist

Fr. vänster övre raden: Lagledare Gustav Dahlberg, Mats Berglund, Dick Stenberg, Kjell Dahlberg, Tord Danielsson, ”Jante” Vidgren, Bo Dahlberg och Staffan Danielsson

Även fotbollen startade, men utan egen plan. Öjebyns fotbollsplan hyrdes den första tiden för hemma-matcherna. Fotbollslaget vann dock sin första serieseger i Piteåserien säsongen 1957/58.

Till "Sinavallen" flyttades ishockeyplanen så småningom, för att nu finnas i anslutning till skolan, men för fotbollen är det "Sinavallen" som gäller. Där har Bölebyns Sportklubb koncentrerat sig på fotboll för olika åldersgrupper och där kämpar ungdomarna och några kanske också drömmer om framgångar liknande "Jante" Vidgrens.

En särskild uppmärksamhet i klubbens historia måste tas upp. Den unge ishockeytokige bölegrabben Jan-Erik "Jante" Vidgren var med och spelade junior DM-finalen, då endast 13 år. Året därpå, säsongen 1963/64, spelade "Jante" i klubbens A-lagströja och under de kommande 30 åren var han fast i ishockeyn Eftersom klubben ansåg sig vara tvungen att lägga ner ishockeyverksamheten spelåret 1964/65 började "Jante", som var en riktig "lirare", spela för Öjebyn. Hans fantastiska ishockeykarriär ser ut som följer:

Öjebyn IF1965 - 71

Piteå IF1971 En säsong som spelare

Skellefteå AIK1972 - 1973Två säsonger som spelare i högsta divisionen /allsvenskan/.

Piteå IF1974 - 80/81Som tongivande A-lagspelare

Piteå IF1981 - 1984Tränare i Piteå IF:s A-lag Div. I.

Öjebyn IF1984/85 - 92Pojklagstränare där även hans 7-årige son Martin deltog.

I nio år följde han Öjebyns pojklag som tränare fram till juniorlaget. Under denna tid var "Jante" även Piteå Hockeys A-lags tränare i ett år 1991 på heltid med tjänstledighet från Räddningstjänsten i Piteå.

Numera har "Jante" lagt alla sina ishockeyrör på hyllan i garaget. En fantastisk 30-årig ishockeykarriär för denne bölegrabb är slut, men de fina minnena som "Jante" har är inte att ta miste på när han berättar.

LJ