Käck-Tjärn, en historia om ett namn

- sanning eller sägen

Enligt den muntliga traditionen har Käcktjärn fått sitt namn efter en lapp som bodde här. Vidare sas det att när han behövde bly till kulor, gick han till bergen runt omkring och knackade loss det han behövde.

Eftersom det oftast finns en hel del sanning i de muntliga berättelserna, ska man nog inte avfärda dem så lätt, även om det aldrig har bott någon vid namn Käck i Käcktjärn.

Tittar vi så på nummer 10 nere i byn, hittar vi en man som hette Isak Tiock. Han bodde i Böle under åren 1661 - 1664. Han var underbergmästare vid Piteå Silververk från 1649 - 1659 och bergmästare vid Luleå Silververk från 1659 - 1664.

Han vistades alltså rätt lång tid i lappmarkerna, gissningsvis blev han därför kallad "lappen" av byborna, och eftersom han var bergmästare var det ingen konst för honom att hitta blymalm i berget.

På grund av de många klagomålen från hans underlydande och hans dåliga skötsel av Silververket, blev han avsatt som bergmästare och dömd till fängelse i 1½ år.

Även i umgänget med övriga befolkningen gjorde han sig känd för sitt dåliga humör och otrevliga uppträdande. Därför hade nog byborna anledning att prata om honom, så att berättelserna om honom levde kvar hos folk.

På 1695 års karta finns Käcktjärn med, men stavas då Tiecktiern. Kanske kan man anta att Isak Tiock hade utägor i Käcktjärn och att det ursprungligen hette Tiocktiern, för att så småningom förvandlas till Käcktjärn. Eller så följde helt enkelt berättelsen om "lappen som kunde knacka bly" med upp till Käcktjärn, när hemmansnumret 10 så småningom hamnade där.

BW och UN