Lars Levi Danielsson

1914-1991

Pappan hette Anders Gustaf (Anton), född den 10 oktober 1853 och mamman Hilda Erika, född den 27 april 1869. Levi föddes i ett rött hus med brutet tak mitt emot skolan i Böle. Pappa Anton hade köpt huset av fröknarna Ström.

Levi döptes i början av 1915, samma dag som orgeln i skolan invigdes. När byn ordnade festligheter t.ex. dans eller midsommarfirande så fick mor Hilda hedersuppdraget att ordna gott kaffe åt gästerna. Småskolan gick Levi "öte Lindbäcks" och mellanskolan "öte Sjöbergs", f.d. Wilhelmsdals Löjtnantsboställe. år 1922 flyttade familjen till en stuga på "Smess-tomten" som ligger nedanför nuvarande logen Käcktjärn. Stugan hette "Karl Eisa" (efter en man som tidigare bodde där).

Vinterkvällama tillbringade ofta Levi i Axel Berglund snickarverkstad. Ibland blev det någon skärbräda eller en cittra som han tillverkade av en brädbit, spik och lite ståltråd.

Under sommaren var Levi dräng åt Leonard Danielsson och körde korna till Kvarnbäcken där det fanns bete. Sedan hämtade han hem dem på kvällen när det var "mjölkdags". Omkring år1926 flyttade åter familjen, nu till ett hus närmare Piteälven (Jarl Kalsa stugan - namnet efter en same som tidigare bott där och arbetat i flottningen).

Den 10 oktober samma år dog pappa Anton, men Levi och mor Hilda bodde kvar i stugan. Levi jobbade ett tag i garveriet, men sen blev det flottningen några år uppe vid "röddn" - en vaktstuga som Flottningsföreningen var ägare till. Arbetet där bestod i att se till sa att timret kom ned till sorteringen "nede Vijka". Levi var också en god dragspelare, som anlitades vid både bröllop och dans.

Cykelåkandet ökade under 2:a världskriget.

2:a världskriget bröt ut 1939 och då blev det fart på cykelåkandet, vilket innebar att Levi började reparera cyklar. Saknades det verktyg för Levi så tillverkade han dem själv med noggrann precision. Visserligen fanns det redan en cykelreparatör i byn, Paul Fredriksson. Med honom gjorde Levi affärer med när det gällde cykeldelar.

Under sommaren1945 fick Levi hjälp av Göran Bergman från Lillmora, som då var 18 år. Göran minns att han fick 8 kr för att plocka isär en cykel, smörja upp den och sedan sätta ihop den igen.

Den 10 mars 1951 dog mor Hilda och då blev Levi ensam i stugan. Cykelreparationerna blev färre så han började köpa, reparera och sälja olika saker bland annat radioapparater. Under 1970-80 talet började Levi med reparationer av väggklockor. Om det fattades delar till klockorna så svarvade han nya delar. Svarven hade han gjort själv av en gammal "Kaiser" symaskin.

År 1987 flyttade han till Öjagården efter att ha fått ont i ryggen och benen. Under ombyggnaden av Öjagården 1988 fick Levi flytta till Roknäsgården, och med sig hade han sitt dragspel, lite reparationsverktyg och 3 väggklockor. Ibland blev det någon "tru-de-lutt" på dragspelet.

Under oktober/december 1990 låg Levi på Piteå lasarett och sista gången jag besökte honom var nyårsafton 1990. Jag hade med mig nygräddade våfflor och kaffe, men inget smakade utan det enda han ville ha var ett glas kall mjölk. Den 7 januari 1991 dog Levi.

Ett original var han och noggrann med det han gjorde. Minnet lever kvar.

HB

(texten från Böhle bygdebok, färgfotografier skänkta av Elisabeth "Bettan" Berglund till Böle hembygdsförening)

Lev ad asdf asdf asdfa adf  asdf asdf asdf asdf