Nöjeslivet

Nöjesutbudet förr i tiden var inte stort, det fanns inte mycket att välja på. Men efter en lång och hård arbetsvecka, ville ungdomarna gärna träffas och ha roligt. Ofta samlades man hemma hos någon på lördagskvällarna och sjöng, lekte lekar eller berättande historier - gärna spökhistorier. Man kunde också gå eller cykla till någon dansbana för att få sig en svängom. Här i byn fanns ingen permanent dansbana, men till midsommar ordnades det alltid en tillfällig festplats på någon av de större gårdarna. Då dansade man till byns egna spelmän för det fanns många som var duktiga på att spela och sjunga. De gårdar där man anordnade sina fester var bl.a. "Mårtes"(A. Granströms), "Fridhem"(Bergstedts), "Wilhelmsdal"(Sjöbergs) och "Swein Mass"(M. Berglunds).

En av de större attraktionerna på en midsommarfest var en neger vid namn Jacksson, som uppträdde och visade upp sig. Tänk att få se en neger i vår lilla by! Det var något som det länge talades om.

I slutet av 1920-talet, när Godtemplarhuset kommit till, hölls midsommarfesterna där med både byns och inhyrda orkestrar. Ett och annat biobesök kunde man ibland kosta på sig. Då for man antingen till Starbiografen i Roknäs, Öjebyns bio eller rent av in till Piteå. En biobiljett på 1930-talet kostade cirka 75 öre, mycket pengar på den tiden, när lönerna var låga och arbetslösheten stor.

För de som var unga under 1940 och -50 talet var bland annat Grandins café och järnvägsstationen träffpunkt. Att järnvägsstationen nästan räknades som nöjeslokal, har nog dagens ungdom svårt att förstå, men dåtidens ungdomar tyckte att det var ett trevligt ställe att träffas på för även icke bybor brukade komma dit. Det förekom kanske ett och annat, som inte föräldrarna hade en aning om bl.a. tjuvrökning för på vägen till station kunde man gå in på Grandins eller Sinas café och köpa "två lösa Boy" för några ören. Särskilt bra smakade det inte, men spännande var det. Dansövningar i väntsalen sedan stationen stängt för kvällen, var inte ovanliga. Det är många som tagit sina första danssteg där, innan de vågade ge sig ut på de större dansgolven.

Ibland anordnade I.O.G.T. någon filmförevisning, underhållning eller ungdomsdans i Godtemplarhuset. För dem som i nutid vill ut och dansa, finns under sommaren logen Käcktjärn eller "Käckis" där det dansas några kvällar i veckan.

Under vintern finns inget nöjesliv i byn, då får man åka någon annanstans eller sitta hemma för att titta på TV och video, som vi nutidsmänniskor gärna gör.